Wat is hartcoherentie? De mate waarin hart, brein, lichaam, denken, emotie en gedrag goed op elkaar afgestemd zijn.

Wat is veerkracht? Het vermogen om je goed voor te bereiden op, goed om te gaan met en te herstellen van lastige uitdagende situaties.

Wat gebeurt er in je lijf bij stress? Je hart gaat sneller kloppen en je bloeddruk stijgt. Je gaat sneller ademen, je neusvleugels trillen, je spijsvertering vertraagt, bloed stroomt naar je hersenen en skeletspieren, je spieren spannen zich, je bloedt stolt sneller, je pupillen verwijden zich, je lever zet glycogeen om in glucose.

Wanneer is stress gezond? Stress heeft een functie. Van stress die ontstaat vanwege een uitdagende situatie gaan we beter presteren. Het is een kortstondige piek met een aantal fysieke reacties die hieraan bijdragen. In de gewenste situatie daalt het stressniveau weer tot beginniveau als de uitdaging met al dan niet positief resultaat is afgerond. Helaas is dit echter niet altijd het geval. Waarmee het risico bestaat dat de stress chronisch wordt. Dan kan het je op verschillende gebieden nadelig beïnvloeden. Uiteindelijk kan stress uitmonden in een burn-out en dan zijn de gevolgen zeer ingrijpend.

Wanneer is stress ongezond? Als na een stressvolle situatie het stressniveau niet of te weinig daalt blijft het lichaam in een staat van paraatheid. De Amygdala, een hersendeel ter hoogte van de linker- en rechterslaap is hier verantwoordelijk voor. Die zorgt dat er extra adrenaline en cortisol wordt aangemaakt. Op termijn putten we onszelf hiermee uit en kan de structuur en de werking van het brein veranderen. Je wordt minder inventief, blijft volharden in het gedrag wat juist stress veroorzaakt. Piekeren, slecht slapen, kort lontje en andere stress gerelateerde klachten zullen steeds meer toenemen.

De hartcoherentie zelftest kun je in de komende periode een aantal keer doen om te eigen ontwikkeling te volgen al dan niet in combinatie met een stress reductie programma. Als je scores laag zijn (is subjectief uiteraard) kan ondersteuning zoeken raadzaam zijn om gezondheidsrisico’s te beperken en een burn-out voor te zijn. Je kan de test ook gebruiken om jezelf wat doelen te stellen. Mocht je vragen hebben aarzel dan niet vrijblijvend te bellen of te mailen. Je kan de test naar ons mailen voor een vrijblijvend en kosteloos advies.

Het kan ook inzicht geven om een aantal andere mensen in je directe omgeving de test over jou te laten invullen. Bijvoorbeeld je partner, je collega, je leidinggevende. Als een 360 graden feedback test als het gaat om veerkracht en stress.

1.Ik ben veerkrachtig

Test is in aanbouw

Er zijn nog geen resultaten beschikbaar.